Ekonomi

Fidan: Kalkınma Yolu Projesi için yoğun görüşmelerde bulunuyoruz

Dışişleri Bakanı Hakan Fidan’ın İngiliz mevkidaşı James Cleverly ile düzenlediği ortak basın toplantısında, 9’da Yeni Delhi’de düzenlenen G20 Başkanlar Zirvesi’nde mutabakat zaptı imzalanan Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC) -10 Eylül gündeme getirildi.

IMEC için, “Hindistan’da başlayan ve yakın zamanda G20’de imzalanan projeye baktığımızda; Orada uzmanların ilk amaç, rasyonellik ve verimlilik konusunda şüpheleri var. “Jeostratejik kaygıların da zemin kazandığı görülüyor” diyen Bakan Fidan, Türkiye’nin desteklediği Irak Kalkınma Yolu Projesi’nin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın G20 Cumhurbaşkanları Zirvesi’ndeki görüşmelerinde gündeme getirildiğini sözlerine ekledi:

“Çalışmalar devam edecek”

“G20’de özellikle Cumhurbaşkanımızın katıldığı toplantılarda gündeme gelen ve desteğimiz teyit edilen bir diğer koridor projesi ise Basra Körfezi’nden gelip Irak’tan geçecek Kalkınma Yolu Projesi’dir.

Türkiye şu anda bununla meşgul. Özellikle Irak, BAE, Türkiye ve Katar bu konuda ciddi görüşmeler içerisinde. Özellikle BAE Başkanı (Şeyh Muhammed Bin Zayed Al Nahyan) ile yaptığı görüşmede Cumhurbaşkanımız, bu konudaki son resmi çalışmanın en azından evrak bazında tamamlanarak önümüzdeki birkaç ay içinde uygulamaya geçilmesi konusunda mutabakata vardı.

Bu ön toplantıyı Iraklı yetkililere de ilettik.” Benzer çalışmaların devam edeceğinin altını çizen Fidan, bu tür çalışmaların hem bölgelere hem de insanlığa hayırlı olmasını umduğunu ifade etti. Tarihi Baharat Yolu’nun 21. yüzyıl versiyonu olarak da görülen IMEC, deniz ve demiryolundan oluşan iki güzergahlı bir ekonomik koridordur…

Önerilen koridor Hindistan’dan Birleşik Arap Emirlikleri’ne kadar uzanacak, ardından Suudi Arabistan, Ürdün ve İsrail üzerinden geçerek Avrupa’ya bağlanacak. Projede Hindistan’dan yüklenen malların İsrail ve Yunanistan limanları üzerinden Avrupa’ya daha hızlı gönderilmesi öngörülüyor. Çin’in “Kuşak ve Yol Projesi”nin karayolu güzergahında yer alan Türkiye, IMEC Koridorunda görünmüyor. Erdoğan, IMEC’te Türkiye’nin bypass edilmesine “Türkiye’siz koridor olmaz” diyerek tepki gösterdi.

Basra’dan Mersin’e…

Alternatif olarak Türkiye, Irak’ın mayıs ayında başlattığı “Kalkınma Yolu Projesi”ni destekleyebileceğini belirtiyor. 17 milyar dolara mal olacak proje, Türkiye’yi 1.200 kilometre demiryolu ve karayoluyla Basra Körfezi’ndeki Fav Limanı’na bağlayacak. Basra-Nasıriye-Necef-Kerbela-Bağdat-Samarra ve Musul üzerinden Türkiye’ye getirilecek mallar, karayoluyla Şırnak-Mardin-Şanlıurfa-Gaziantep-Osmaniye ve Adana üzerinden Mersin Limanı’na ulaştırılacak. Projenin 2029 yılında hayata geçirilmesi bekleniyor.

Suudi Bakan: IMEC, İpek Yolu ile Baharat Yolunun bir karışımıdır

Suudi Arabistan Yatırım Bakanı Halid el-Falih, Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’nun (IMEC) kadim İpek Yolu ile Baharat Yolu’nun bir karışımı olduğunu açıkladı: “Hintli ve Suudi yetkililer IMEC’in yaratacağı fırsatların farkındalar. . Her iki ülkenin de finansal kaynaklara erişimi var. Bu koridor tarihe geçecek. İnsanlar İpek Yolu’ndan, Baharat Yolu’ndan bahsediyor. Ancak IMEC bu milenyumda daha önemli olacak. Çünkü konu artık yeni enerji, veri, bağlantı ve insan kaynakları olacak. Artık özel sektörün kendilerini hangi fırsatların beklediğini anlaması gerekiyor.”

ivrindi-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu